Zdravlje i život

Roditelji kao sumnjiva lica: Kuda ide srpska porodica?

02.03.2019 Iako je antiporodični lobi moćan, grupa srpskih intelektualaca uspela je da, alarmiranjem javnosti, spreči uvođenje nekoliko mera koje bi imale presudan uticaj na razaranje porodica u Srbiji.

adminadminComments 0

Roditelji kao sumnjiva lica: Kuda ide srpska porodica?

Iako je antiporodični lobi moćan, grupa srpskih intelektualaca uspela je da, alarmiranjem javnosti, spreči uvođenje nekoliko mera koje bi imale presudan uticaj na razaranje porodica u Srbiji.

Ne postoji čovek u Srbiji koji ne pamti rečenicu Fridriha Engelsa da je porodica osnovna ćelija društva — tako su barem učene nešto starije generacije, koje su imale priliku da u srednjim školama slušaju predmet pod imenom Marksizam.

Koliko se suština uloge porodice u srpskom društvu promenila tokom teških godina ratova i sankcija, a potom tranzicije? Koliko je ona na udaru sa raznih strana, od medija do opšte društvene klime, i šta porodica znači danas?

Klima je takva kao da ima za cilj da relativizuje i poništi sve autoritete u srpskom društvu, pa i porodicu, stav je grupe intelektualaca koja se bori za očuvanje „tradicionalnih porodičnih vrednosti“.

O položaju porodice u Srbiji danas, na tribini pod nazivom „Kuda ide srpska porodica“ govorili su Miša Đurković, filozof i direktor Instituta za evropske studije, psihoterapeut Zoran Milivojević i docent Pravnog fakulteta u Beogradu Miloš Stanković.

Njih trojica pokušali su da osvetle nekoliko aspekata udara ne samo na porodicu, kao osnovnu društvenu instituciju, već i na, kako Đurković kaže, elementarni opstanak srpskog i svih drugih evropskih naroda.

Rat za tradicionalnu porodicu traje i vodi se na više frontova i u čitavom nizu pitanja i ne bez uspeha, ocenjuje Đurković. Uspešno je sprečeno donošenje porodične knjige u građanskom zakoniku, kao i uvođenje surogat materinstva. Ove dve mere, prema Đurkovićevim rečima, veoma su problematične.

Kao jedan od velikih uspeha pokreta za očuvanje tradicionalne porodice Đurković navodi sprečavanje uvođenja obrazovnih paketa u kojima je porodica definisana kao najopasnije mesto u društvu. Model borbe protiv uvođenja ovih obrazovnih mera primer je, kaže on, kako se treba boriti za tradicionalnu porodicu.

Kada je završen proces informisanja javnosti, cela zemlja, a naročito grupe na Vajberu u kojima se okupljaju majke dece koja idu u vrtiće ili škole, izvršile su pritisak na državne organe. Deset dana kasnije, nadležni ministar izašao je u javnost i rekao da se proces uvođenja obrazovnih paketa obustavlja.

Sinergija javnih ličnosti, građana i zaposlenih u obrazovnim ustanovama uspela je tako da zaustavi uvođenje mere koja je bila direktno usmerena protiv porodičnih vrednosti.

Stanković se u izlaganju koncentrisao na odredbe porodičnog zakona koje se odnose na prava deteta, nasilje u porodici, kao i na zakon o sprečavanju nasilja u porodici koji je, prema njegovim rečima, sporan.

U porodično-pravnom obrascu koji se postavlja kao dominantan, ne samo u Srbiji, jer to je šira tendencija, problematične su mnoge stvari koje se tiču prava deteta. Jedna od njih koju navodi Stanković je pravo deteta da, sa navršenih 15 godina, samostalno odlučuje sa kojim će roditeljem živeti ako su roditelji razvedeni.

Ni u jednom evropskom zakonodavstvu detetu nije dato tako suvereno pravo da samo odlučuje, kao što je slučaj u srpskom zakonodavstvu, kaže Stanković. Zakonodavac je bio sklon da daje široke formulacije, koje su podložne različitim tumačenjima. Jedno od, kako Stanković kaže, neverovatnih ovlašćenja koja su data petnaestogodišnjem detetu da samostalno odlučuje je i da može samostalno da odlučuje o preduzimanju medicinskog zahvata.

Odredbe zakona o nasilju u porodici takođe su pune paradoksa i podložne su različitim tumačenjima i zloupotrebama. Stanković navodi primer mere ograničenja kretanja i komuniciranja dece sa trećim licima.

Stanković, kako kaže, navodi primer iz svog bližeg okruženja, kada je dete, zbog svađe sa ocem oko toga koji će televizijski kanal gledati, pozvalo policiju i prijavilo oca za nasilje u porodici.

Ono što je glavni problem, zaključuje Milivojević iz svoje dugogodišnje psihoterapeutske prakse, jeste to što je vaspitanje izjednačeno sa pružanjem ljubavi.

Pružanjem ljubavi kod deteta raste pozitivna slika o sebi, i to su roditelji dužni da rade; međutim, dodaje Milivojević, roditelji su dužni i da disciplinuju svoje dete, koje se ponaša po principu prijatnosti. Roditelj je dužan da u vaspitanju dece bude onaj koji unosi princip realnosti, citira Milivojević znamenitog Sigmunda Frojda — da uči decu da postoje prijatnosti koje su štetne i neprijatnosti koje su korisne.

Disciplinovanje podrazumeva, dodaje Milivojević, „moraš“, „ne smeš“ i kaznu. Dok „moraš“ i „ne smeš“ služe za stvaranje navika kod deteta, postavlja se pitanje kakva kazna treba da bude.

Tu dolazimo do definicije nasilja kao nelegitimne primene sile, dok se legitimna primena sile ne smatra nasiljem. I roditelj mora da ima mogućnost legitimne primene sile.

Na roditelje treba gledati kao na ljude koji najviše vole svoju decu, koji su najviše zainteresovani da ta deca izrastu u samostalne, odgovorne ljude koji su dovoljno socijalizovani i uspešni, smatra Milivojević. Međutim, dodaje on, država kroz zakone gleda na roditelje kao na sumnjiva lica.

Zahvaljujući medijima, stiče se utisak da ekstremnih slučajeva ima mnogo i da država treba da uvede kontrolu, mešajući se u privatne odnose, zaključuje Milivojević.

Antičke države mešale su se u svakodnevne odnose roditelja i dece, što je karakteristika nedemokratskih društava, a mešanje u privatne odnose u antičkom svetu bilo je vođeno zaštitom kolektiviteta. U moderno vreme, ti se principi sprovode sa namerom da se promovišu krajnje individualne i sebične težnje i zahtevi.

Sputnjik

KOMENTARI ČITALACA

Ostavi komentar

Da bi mogao da ostavljaš komentare registruj se / loguj se

Prijavite se